„Dlaczego korzystanie z gotówki pozwala chronić dane osobowe, nie tylko w sytuacjach kryzysowych?”

Podczas jednej z wyjątkowych lekcji matematyki uczniowie z ogromnym zaangażowaniem przystąpili do realizacji zadania numer 5 z programu edukacyjnego dotyczącego bezpieczeństwa finansowego. Temat zadania: „Dlaczego korzystanie z gotówki pozwala chronić dane osobowe, nie tylko w sytuacjach kryzysowych?” – stał się inspiracją do głębszych przemyśleń oraz do twórczej i aktywnej pracy całej klasy. Uczniowie samodzielnie przygotowali prezentacje multimedialne, w których wykazali się nie tylko wiedzą teoretyczną, ale i praktycznym podejściem do tematu. Zwrócili uwagę na fakt, że płatności gotówkowe nie wymagają podawania danych osobowych, co pozwala zachować prywatność oraz ograniczyć możliwość profilowania konsumentów. Prezentacje zawierały konkretne przykłady sytuacji, w których gotówka jest bezpiecznym rozwiązaniem oraz odniesienia do przepisów prawa, takich jak RODO czy Konstytucja RP. Kolejną formą aktywności był film edukacyjny, który uczniowie stworzyli całkowicie samodzielnie. Nagrali scenki przedstawiające codzienne sytuacje, w których trzeba podjąć decyzję, czy zapłacić kartą, czy gotówką. W filmie ukazano m.in. zagrożenia związane z płatnościami elektronicznymi, takie jak możliwość śledzenia lokalizacji, rejestrowania historii zakupów oraz ryzyko wycieku danych. Film był nie tylko merytoryczny, ale także bardzo pomysłowy i zabawny, co spotkało się z entuzjastycznym odbiorem całej klasy.

Równolegle uczniowie wykonali kolorowe plakaty, które w atrakcyjny sposób prezentowały wiedzę na temat gotówki i jej znaczenia w ochronie prywatności. Na plakatach znalazły się slogany, rysunki oraz informacje o tym, że gotówka nie pozostawia cyfrowego śladu, nie wymaga uzasadniania wydatków, a także jest powszechnie akceptowanym środkiem płatniczym zgodnie z polskim prawem. Plakaty zostały zaprezentowane na korytarzu szkolnym, budząc duże zainteresowanie uczniów i nauczycieli.